Wij maken webinars

Online kennis en expertise delen met je doelgroep. Laten zien wie je bent en waar je voor staat. Verzamel meer leads door de marketing rondom en het aanmelden bij het webinar. Door interactie met je deelnemers zoals polls, chat en vragen verzamel je extra informatie en leer je je doelgroep kennen.





Webinars

Inspireer meer mensen. Deel informatie, kennis en expertise met je doelgroep.
Webinars zijn het middel om met live gesprekken of vooraf opgenomen filmproducties je boodschap via internet over te brengen. Dankzij verschillende interactieve opties betrek je het publiek. Bovendien zijn er mogelijkheden om geïnteresseerde kijkers te kwalificeren als “lead” en op te volgen. Door het hoge rendement kiezen steeds meer organisaties voor een mix van online events en fysieke bijeenkomsten.

Wat is een webinar?

In principe is een webinar een interactieve (live-)uitzending via internet. Het kan bestaan uit verschillende onderdelen. Vooraf opgenomen filmcontent, presentaties, screen sharing van je computer en natuurlijk live gesprekken. Door gebruik te maken van een webinar platform kun je de interactie aangaan via o.a. polls, surveys en chat. Zo wordt het mogelijk om tijdens het webinar een vraag te beantwoorden, of kun je met een poll meten of de inhoud goed is overgekomen. Met een call-to-action kun je de mate van interesse meten van de deelnemer en kwalificeren als (hot) lead.

Succesvolle webinars kunnen eenvoudig op een later tijdstip worden herhaald, of worden teruggekeken. Door automatisering zelfs met behoud van interactie.

Type webinars

Op basis van de doelstelling onderscheiden we webinars voor marketing, interne communicatie en e-learning. Vanuit een productieperspectief is een verdeling naar live uitzenden en het publiceren van vooraf opgenomen film logisch en gangbaar. Ook de mate van interactie is bepalend. Wil je iedereen in beeld zien? (of zelfs met elkaar kunnen videobellen) of is een chatmogelijkheid voldoende? Kortom, het is maatwerk. We laten graag verschillende voorbeelden zien en bepalen samen de onderdelen.

Voor wie?

Webinars kennen een brede doelgroep. Bijvoorbeeld voor de zakelijke markt, overheden en consumenten. De kijkers zijn geïnteresseerd in het onderwerp en hebben behoefte aan meer informatie. Ze zijn zich aan het oriënteren op nieuwe ontwikkelingen, kansen en bedreigingen binnen hun vakgebied of willen meer weten over een nieuw product dat zij overwegen te kopen. Afhankelijk van de gewenste follow-up, zal de toekomstige kijker zich moeten inschrijven of kan het anoniem bekeken worden.

Door toenemende populariteit van de webinar (veel keus!) moet de content veelbelovend zijn om de kritische doelgroep te binden en boeien.

Wat levert het op?

Wat het oplevert hangt van je doelstelling af. Doe je een marketingwebinar, dan focus je op genereren van leads of de conversie van leads naar sales. De eerste “winst” zijn de contactgegevens van alle deelnemers die zich geregistreerd hebben. Zij behoorden tot de anonieme doelgroep en zijn nu hot leads die opgevolgd kunnen worden. De promotie van het webinar draagt bij aan merkversterking en extra bereik. Tijdens het webinar kun je vertrouwen opbouwen, je kennis en expertise uitdragen (meerwaarde organisatie) en laten zien hoe je de deelnemers kunt helpen (klantcases / testimonials). Bovendien kun je door interactie met het publiek feedback krijgen wat er voor hen echt belangrijk is en de deelnemers zelf de volgende stap te laten maken.

De E-learning gerichte webinars hebben als focus inspireren en kennis- en vaardigheden overdragen. Beoogd resultaat is dat bestaande gebruikers nieuwe mogelijkheden zien om het product te gebruiken en het beter kunnen toepassen. Leidend tot hogere klanttevredenheid (continuïteit), upsell en herhaalaankopen.

Onze aanpak

Wanneer je iets met een webinar wilt doen, is de eerste stap dat we afspreken. We gaan voor een informele en persoonlijke samenwerking. We verdiepen ons graag in de doelstellingen en de organisatie. De tweede stap is dat we (kosteloos) het voorstel maken. Daarbij denken we na over het webinar programma, de filmcontent en de marketing. In analogie met de filmproducties maakt de creative director een inschatting welke kennis en expertise vereist is voor het filmconcept. De marketingdirector helpt bij het definiëren van de campagnevoering. Het voorstel inclusief budget is modulair: zo helder en transparant mogelijk. Na akkoord vinden onderstaande voorbereidende deelprojecten plaats:

  1. Ontwikkeling en Uitvoering van campagne om het webinar te promoten;
  2. Productie (film)content voor de webinar onderwerpen;
  3. Selecteren, testen en meten (live)webinar setup en configuratie;

Daarna vindt het live webinar plaats. Meestal een combinatie van vooraf opgenomen film content, live presentator en panelgesprekken met interactie. Door een grondige voorbereiding en onze ervaring kan elke deelnemer naar een hoogwaardige (live)stream kijken. Als full-service webinar organisator letten we op beelden in hoge resolutie, voldoende hoge framerate voor soepele beelden en zo min mogelijk latency (dat je bijvoorbeeld op mobiele apparaten aanzienlijke vertraging hebt.). Tot slot monteren we de beelden voor een herhaling of aanvullende marketingcampagnes. Daarmee krijgt de investering in het webinar extra rendement.